alle F.A.Q.

Wat is de meest ideale duur van een stage of afstudeer periode in Zuid Afrika?
Vrijwel alle bedrijven en instituten hanteren een periode van minimaal vier of beter vijf maanden.
Denk eraan dat je na je stage ook nog wat wilt rondrijden om wat van het land te kunnen zien. Dus dat komt er ook nog bij. De totale periode van je verblijf in Zuid Afrika met de juiste verblijfsvergunning kan niet langer zijn dan 360 dagen. Studenten met een "Studie Vergunning" zijn hierop een uitzondering. Hun periode kan minimaal een eenennegentig dagen en maximaal 7 jaar zijn. Let op wat er allemaal geregeld moet worden en welk visum/verblijfsvergunning je nodig hebt en weet van tevoren hoe lang je in Zuid Afrika gaat verblijven. Denk er aan dat je verblijfsvergunning niet verlengd kan worden.
Van de vluchten die wij regelen zal dit altijd een open jaar retour zijn.
Het open jaar retour geeft je de gelegenheid, indien er plaats is en ook indien de door jouw verkregen klasse beschikbaar is, om je ticket een keer gratis te veranderen naar een nieuwe terugkeer datum. We bevelen dus aan om de lengte van je verblijf maximaal te nemen, omdat je wel je visum gratis kan verkorten (je gaat gewoon eerder weg), maar langer verblijven kan niet meer, omdat je je verblijfsvergunning niet kunt verlengen. Dus vandaar onze aanbeveling om de maximale verblijf periode aan te houden.

Welke papieren zijn benodigd voor inschrijving en moet ik meteen mijn inschrijfgeld betalen?
De volgende papieren (in het Engels) zijn benodigd (die kunnen per e-mail verzonden worden aan albert@unsa.nl):
CV, Open Sollicitatie brief, meest recente cijferlijst en kopie van je paspoort. Ook willen wij een korte lijst van de eventuele voorkeur hebben. Dat kan over het type werk gaan, of samen met een collega, verblijf in dezelfde stad of andere te wensen dingen. De betaling van het eerste deel van het inschrijfgeld gaat samen met het insturen van je papieren.
Zodra je wilt gaan inschrijven krijg je van ons een registratie nummer. Dat nummer samen met je achternaam moet bij je betaling vermeld worden.

Van wie krijg ik mijn uitnodiging voor mijn stage?
UNSA zal de uitnodiging voor je verkrijgen en per e-mail naar je toesturen.

Wanneer moet de tweede betaling van het inschrijfgeld worden gedaan?
Zodra je je uitnodiging ontvangen hebt en wij dus aan je voorwaarde van het vinden van een stage plaats hebben voldaan, moet de 2de betaling van het inschrijfgeld gedaan worden. Als dat van toepassing is wordt de betaling gecombineerd met de betaling voor het vliegen.

Moet ik student zijn om praktijk ervaring op te kunnen doen in Zuid Afrika?
Dat klopt inderdaad. Je kunt alleen als legale student praktijk ervaring komen opdoen. Dat moet ook door de School/Universiteit officieel bevestigd worden. Denk er aan dat je in Zuid Afrika in de meeste gevallen geen vergoeding voor je werk zult krijgen. Het is in Zuid Afrika namelijk wettelijk verboden studenten van buiten Zuid Afrika een stage vergoeding te geven. Toch proberen we, waar we kunnen, een tegemoetkoming voor je te krijgen.

Hoe gaat het met het zoeken naar huisvesting?
We maken gebruik van veel vaste, bij ons bekende en veilige logeer adressen. Waar mogelijk proberen we studenten die naar of hetzelfde bedrijf/instantie gaan of in dezelfde richting van bedrijven bij elkaar te laten wonen. Dat scheelt namelijk met vervoer.
Je kunt ook zelf meezoeken of misschien heb je familie in Zuid Afrika wonen. In beide gevallen zijn er misschien voordelen, maar meestal meer nadelen. Zelf zoeken en je kent de omgeving niet, kan beteken dat je aan de zelfkant van een stad of dorp komt te wonen. Dat is meestal niet handig en is vaak ook niet veilig. Bij familie mis je de onderlinge verhoudingen met je collega studenten. Dat is vooral bij het samen uitgaan dan soms niet handig dat jij naar een ander adres terug gaat. Het is ook gebleken dat als je de nodige keren laat thuis komt de familie daar wel opmerkingen over heeft. Dat kan tot behoorlijke onvrede werken.

Vervoer?
Alhoewel er best wel bussen en treinen rondrijden, is het hebben van een eigen auto te prefereren. Omdat we ook met het verblijf kijken naar meerdere personen van een bedrijf of omgeving bij elkaar, helpt dat met het delen van een auto en het omlaag brengen van de huurkosten per persoon. Het huren van een auto is door de afgelopen studenten die hier waren het beste gevonden. Liever geen auto, al is het tweedehands, goedkoop kopen. Als je ergens pech krijgt kan je het zelf vaak niet opknappen. Je hebt er de plaats, gereedschap en de contacten niet voor.

Kan ik ook inschrijven als ik vrijwilligerswerk wil doen?
Dat kan, maar denk er aan dat Zuid Afrika het land van de vrijwilligers is. Er zijn dan ook veel organisaties die je veel geld zullen vragen om met hen mee te kunnen doen. Dus pas op. In ons bestand staan een hele paar betrouwbare organisaties, die zijn zowel te vinden in de landbouw als in de wild life omgeving en ook in de sociale sfeer. We proberen altijd een zo bekostigbare plaats voor je te krijgen. Bekostigbaar betekend de kosten van verblijf en vaak ook mee-eten met mogelijk de andere vrijwilligers.

Mijn stage is geregeld, maar ik blijk te weinig studiepunten te hebben.
Als je bij het inschrijven meldt dat je nog niet zeker weet of je wel genoeg studie punten gaat halen om wel van school op stage te mogen, of te mogen afstuderen, laat dat dan van tevoren weten, zodat we daar rekening mee kunnen houden.
Terwijl we naar de plaatsingsmogelijkheden kijken hebben we waarschijnlijk genoeg contact en mocht je dan melden dat het wat de studie punten niet gaat lukken, dan stoppen we verder met zoeken, of laten het bedrijf weten dat je graag een half jaar later wilt komen om je stage te doen. In dat geval schuiven we je een half jaartje op, naar de volgende stage periode, en dan pakken we wat later de draad weer op. Op die manier hoef je niet weer in te schijven en verlies je dus niet het eerste deel van je inschrijf geld.